Szemelvények Kiskunhalas históriájából

Halas helytörténete

Halas helytörténete

Diószegi Balázs: A doktornő csizmája

2018. október 17. - vegso79

Diószegi Balázs (1914-1999) az „utolsó magyar parasztfestő”, Munkácsy- illetve Székely Bertalan-díjas művész, Kiskunhalas díszpolgára. Miután felhagyott a festészettel csak grafikákat készített illetve írt.

dioszegi.jpg

 

 A doktornő csizmája

Hallgatom az orvosomat. Tekintetem a csizmájára esik. Nézegetem. Hirtelen feltör bennem egy történet. Richly Emil kollégám története. Rengeteget mesélt menyasszonya fekete csizmájáról. Egyetemisták voltunk. 1938. Órákat mesélt. Bennem maradtak ezek az impressziók. Feltörtek belőlem, ahogy nézegetem Klárika csizmáját. Emil egész élete elvonul előttem. Nagyon tragikus volt. Jó barátok voltunk. Közeledett a háború. Egyszer azt mondta:

– Tudod, ha kitör a háború, biztosan elesem.

– Miért? – kérdeztem.

– Nem hagyom cserben katonáimat.

Emil kiváló ember volt. Jószívű, becsületes, segítőkész. Tragikus jövendölése mélyen belém vésődött. Kitört a háború. Emil mint szakaszparancsnok részt vett a székesfehérvári ellentámadásban. Bokalövést kapott. Kórházba került. Jöttek az oroszok. Minden sebesült katonát agyonlőttek, őt is.

Nézem a doktornő csizmáját. A történet megy tovább. Volt egy fiuk. Zsolt. Az özvegy férjhez ment. Társaságban találkoztam vele huszonöt évvel később. Nem volt csizmában. Nem észleltem semmit, amit annak idején Emil érzett. Tovább nézem Gyurcsik doktornő csizmáját. Igaz emberséggel gyógyít.

– Írok egy történetet a csizmájával kapcsolatban – mondtam.

Ránézett a csizmájára. Megnézte jobbról és balról. Itt a történet.

[Halasi Tükör 1993. 34/5 o.]

Megjegyzés:

Név Richly Emil
Anyja neve Weinhara Eugénia
Születési idő 1913.03.17.
Születési hely Sopron
Alakulat 1/III.zlj.
Rendfokozat fhdgy.
Halál időpontja 1944.12.hó
Halál helye Börgönd

 Végső István

http://www.vegso.halas.hu/

istvan.vegso@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://feketevaros.blog.hu/api/trackback/id/tr9914306389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása